1397-02-20 11:58
844
0
53354
گزارشی انتقاد مردم به طرح اوقاف گلستان؛

«همسطح سازی قبور» محوطه امام‌زاده عبدالله گرگان یک موضوع اجتماعی است/ نقشه‌برداری قبور به‌صورت دقیق انجام شد

طرح «همسطح سازی قبور» محوطه امام‌زاده عبدالله گرگان که توسط اوقاف گلستان آغاز شده بود با انتقاد مردم و پیگیری استانداری گلستان متوقف شد.

فائزه نوچمنی: اواخر دی‌ماه سال گذشته بود که اداره کل اوقاف و امور خیریه گلستان از اجرای طرح «همسطح سازی قبور» در محوطه امام‌زاده عبدالله(ع) گرگان و قبور اطراف خبر داد.

اوقاف دلیل اجرای این طرح را ناهمگونی و غیر همسطح بودن قبور و ایجاد شرایط مساعد برای نظافت اطراف امام‌زاده عبدالله عنوان کرد و در نظر داشت تا سروسامانی به وضعیت ناهمگون قدیم محوطه آن بدهد.

این طرح در حالی در دست اقدام قرار گرفت که در همان زمان اعلام شد تمامی هزینه آن توسط هیئت‌امنای امام‌زاده و از محل جمع‌آوری نذورات مردم و خیران تأمین خواهد شد.

طرح مذکور مدتی پیش آغاز شد اما همان ابتدا با اعتراض گسترده مردم رو به رو و متوقف شد. شهروندان و خانواده بازماندگان متوفیان اعتراض‌های مکرر خود را از طرق مختلف به مسئولان ارشد استان اعلام و خواستار توقف این طرح شدند. طرحی که برای اجرای فاز نخست آن بیش از یک میلیارد تومان اعتبار به خود اختصاص داد.

برای بررسی بیشتر این موضوع به امام‌زاده عبدالله گرگان مراجعه کردیم تا ضمن بازدید از طرح اجرا شده از نزدیک با خانواده‌های متوفیان گفتگو کنیم. طرح ابتدا در محوطه امام زاده آغاز شده بود و سنگ قبر متوفیان برداشته و جای آن سنگ قبری با رنگ روشنتر که اسامی اموات بسیار کمرنگ و ناخوانا روی آن نوشته شده بود قرار داده بودند.

 نفیسه محمدی که یکی از موافقان طرح همسطح سازی است به خبرنگار مهر گفت: اگر طرح همسطح سازی قبور اطراف حرم امام‌زاده عبدالله(ع) در تمام آن اجرا شود از به‌هم‌ریختگی و شستشوی مداوم قبرها که به دلیل گل‌آلود بودن، جلوگیری می کند.

جابه‌جا شدن نشان قبور بی‌احترامی به بازماندگان متوفی است

رضا کریمی یکی دیگر از خانواده‌های متوفیان است که به خبرنگار مهر گفت: اگرچه طرح همسطح سازی قبور در امام زاده عبدالله(ع) گرگان باعث خواهد شد تا ناهمگونی و غیر همسطح بودن قبور از بین رود اما این کار نیاز به‌دقت بیشتر دارد.

وی اظهار کرد: به دلیل به‌هم‌ریختگی، نشان قبور جابه‌جاشده است که این جابه‌جایی بی‌احترامی به بازماندگان متوفی است و این حتی به لحاظ اسلامی هم جایز نیست و باید دقت بیشتری صورت می‌گرفت. 

اجرای طرح همسطح سازی باعث می‌شود محوطه داخلی امام‌زاده به لحاظ ترددی و زیباسازی از وضعیت بهتری برخوردار شود

علی حقانی یکی دیگر از شهروندان گرگانی است که در این میان به جمع ما پیوست و از دغدغه‌های خود در راستای اجرا طرح گفت: سنگی که برای قبر متوفی خود انتخاب کرده بودم بابت دستمزد پول زیادی را پرداخت کردم اما اکنون با اجرای این طرح آن سنگ شکسته و سنگ دیگری باکیفیت پایین‌تر به‌کاربرده شد.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه طرح همسطح سازی باعث خواهد شد تا چهره‌ای زیبا در امام‌زاده ظاهر شود و تردد آسان شود اما به نظر می‌رسد برای اجرای آن باید نقشه‌ریزی دقیقی انجام می‌دادند.

وی با انتقاد از این که اوقاف بدون اطلاع از خانواده ها مقبره بازماندگان را تخریب کرده افزود: این که بدون اطلاع رسانی و برنامه ریزی قبلی شاهد این طرح باشیم نشان از بی تدبیری اوقاف است زیرا اگر چنین برنامه ای داشت باید مدت ها قبل به خانواده ها می گفت تا آن هایی که به تازگی عزیز خود را از دست داده اند هزینه گزاف برای ساخت سنگ قبر پرداخت نکنند.

حقانی تصریح کرد: افرادی را می شناسم که میلیون ها تومان برای قبر متوفی خود هزینه کرده اند ولی بی خبر شاهد تخریب آن هستند.

یکی دیگر از خانواده بازماندگان که خواست نام او منتشر نشود هم گفت: قبر پدر بنده و برادر او در جوار همدیگر بود اما بعد از اجرای این طرح اشتباه، یک قبر بین آن ها فاصله افتاده است.

وی با انتقاد از بی برنامگی اوقاف افزود: ابتدا به مسئولان امام زاده گفتم که این فاصله افتاده ولی آن ها قبول نمی کردند تا این که تصاویر قدیمی را نشان آن ها دادم تا ثابت شد که اشتباه کرده اند.

نقشه‌برداری قبور به‌صورت دقیق انجام شد

با صحبت‌های که خانواده‌های متوفیان داشتند به سراغ اداره کل اوقاف و امور خیریه گلستان رفتیم. پیگیری هایی که برای مصاحبه با مدیرکل اوقاف داشتیم به نتیجه نرسید لذا به سراغ روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه گلستان رفتیم و کوهساری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم از فضای امام‌زاده عبدالله (ع) گرگان بهتر بهره‌مند شویم طرح همسطح سازی قبور در دستور کار اداره کل اوقاف و امور خیریه گلستان قرار گرفت.

محمد کوهساری افزود: برای این کار نقشه‌برداری قبور به‌صورت دقیق انجام شد و آغاز اجرای طرح در دستور کار قرار گرفت.

وی اظهار کرد: اکنون مدت ۶ ماه است که طرح همسطح سازی قبور از طریق اخبار و بنرهایی که در سطح شهر نصب کردیم به مردم اطلاع‌رسانی شد تا هرگونه انتقاد و یا پیشنهادی دارند به اداره کل اوقاف و امور خیریه گلستان مراجعه کنند.

وی ادامه داد: مردم با مراجعاتی که به اداره کل اوقاف و امور خیریه استان داشتند، در صورت آگاه شدن این طرح را مورد حمایت و تشویق خود قرار دادند و از آن استقبال کردند.

کوهساری تصریح کرد: با توجه به اینکه امام‌زاده عبدالله(ع) گرگان بقعه فرهنگی کشور محسوب می‌شود باید در شان مردم باشد که این موضوع نیازمند به کار جهادی است.

مدیر روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان گلستان با اشاره به اینکه با اجرای این طرح سعی نداشتیم قبری را تخریب و یا نام و نشانی را حذف کنیم، اظهار کرد: این طرح در استان‌های همچون تهران، قم و حتی در امام‌زاده یحیی بن زید (ع) گنبد هم انجام‌شده که مورد استقبال مردم و مسئولان قرارگرفته است.

وی افزود: با اجرای این طرح در امام‌زاده یحیی بن زید(ع) گنبد شاهد برگزاری برنامه‌های فرهنگی مختلفی در این مکان خواهیم بود که بسیار هم مفید هستند.

اعتبار ۱.۷ میلیارد تومانی برای همسطح سازی قبور

کوهساری یادآور شد: با برآوردهایی که انجام‌شده مبلغ یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار برای فاز اول آن در نظر گرفته شد اما این طرح در ابتدا مورد مخالفت عده‌ای قلیلی قرار گرفت و به همین منظور تا اطلاع ثانویه اقداماتی در این خصوص صورت نمی‌گیرد.

مدیر روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه گلستان گفت: برای انجام این طرح سعی داریم مجوز را از مسئولان مربوطه دریافت و با مشورت آنان نسبت به همسطح سازی قبور در امام‌زاده عبدالله (ع) گرگان اقدام کنیم.

بازسازی و ساماندهی آرامستان یک موضوع اجتماعی است

اعتراض های مردمی به استانداری گلستان هم رسیده بود و معاون سیاسی و مدیرکل اجتماعی هم برای پیگیری این مساله ورود کردند. به گفته مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان بحث ساماندهی، بازسازی، مرمت و احیا گورستان‌ها و آرامستان‌ها از موضوعات اجتماعی و حائض اهمیت است.

عبدالرضا چراغعلی با اشاره به اینکه این موضوع همواره موردتوجه مردم است در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: این به علت تعلقات خاصی است که مردم به اموات دارند که حتی در آموزه‌های دینی و روابط اجتماعی هم واردشده است.

اگر قرار است در گورستان امام‌زاده عبدالله(ع) گرگان بازسازی صورت گیرد باید تعلقات مردم هم دیده شود

وی با بیان اینکه گورستان‌ها از حساسیت خاصی برخوردار است، افزود: این انتظار وجود دارد اگر قرار باشد در گورستان امام‌زاده عبدالله(ع) گرگان که مرکز استان است سازماندهی و بازسازی صورت گیرد، طرح‌ها و برنامه‌ها به‌عنوان کانون فرهنگی اجتماعی اجرا شود.

چراغعلی ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع باید برخی از نکات موردتوجه و با حساسیت بیشتر کار صورت گیرد و تعلقات مردم دیده شود.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان گفت: با تأکیداتی که از سوی استانداری گلستان انجام شد پیگیری‌هایی صورت گرفت و مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان دستور رسیدگی مجدد را دادند.

وی خاطرنشان کرد: امید است با تدوین یک برنامه مناسب هم آرامستان از بازسازی مناسب برخوردار شود و هم نیازها و خواسته‌هایی که مردم داشته‌اند موردتوجه قرار گیرد.

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.